Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania wydała uchwałę, odnoszącą się do sprzedaży akcji przez fundację rodzinną (FR).
Fundacja rodzinna nabyła akcje od fundatora na podstawie umowy darowizny, a następnie je sprzedała. Obie czynności miały miejsce w 2023 roku. Problemem nie była sama sprzedaż ani samo wniesienie akcji do fundacji, lecz – zdaniem Szefa KAS – sztuczność tempa działania. Pojawiła się wątpliwość, czy przeprowadzone transakcje nie spełniają przesłanek unikania opodatkowania
Rada wskazała, że stan faktyczny w sprawie nie daje podstaw do przyjęcia, czy można mówić o klauzuli GAAR. Dlaczego? Szef KAS wystąpił do Rady na etapie przed udzieleniem możliwości wypowiedzenia się w sprawie materiału dowodowego
Zdaniem Rady, dla prawidłowej oceny działania fundacji rodzinnej kluczowe jest to, czy realizuje ona cele sukcesyjne. Ocena ta nie powinna być dokonywana w oderwaniu od ich istnienia
Uchwała zawiera kilka istotnych wątków, które warto podkreślić
Odnosi się nie tylko do rozumienia klauzuli GAAR i warunków jej zastosowania, ale – co szczególnie ważne – podkreśla znaczenie celu, dla którego powołano fundację rodzinną. Rada zwraca uwagę, że nie powinna być ona sprowadzana wyłącznie do roli instrumentu optymalizacyjnego. Kluczowe jest, by fundacja realizowała rzeczywiste założenia sukcesyjne – to one stanowią podstawę do oceny jej działania.
Potwierdzają się tym samym wielokrotnie podkreślane przez Kancelarię kwestie dotyczące konieczności tworzenia fundacji rodzinnych w sposób przemyślany – z uwzględnieniem ładu rodzinnego, który zabezpiecza realizację ich podstawowych celów, takich jak gromadzenie i ochrona majątku oraz zapewnienie świadczeń dla beneficjentów. Fundacja zakładana wyłącznie w celu optymalizacji – na przykład w kontekście sprzedaży udziałów – nie spełnia tych założeń.
Co wynika z uchwały?
Ze względu na duże zainteresowanie tematem fundacji rodzinnych w kontekście klauzuli GAAR, warto podkreślić kilka kluczowych wniosków:
- Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR) to instrument nadzwyczajny.
- Celem GAAR jest zapewnienie neutralności decyzyjnej regulacji prawa podatkowego.
- Wykładnia przepisów antyabuzywnych to poszukiwanie równowagi między interesem podatnika – który działa zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów i oczekuje wynikających z tego korzyści podatkowych – a interesem budżetowym, czyli interesem wspólnoty, opartym na potrzebie zapewnienia efektywności i sprawiedliwości systemu podatkowego oraz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji.
- Przenosząc to na grunt niniejszej sprawy, Rada wskazała, że cel przepisów podatkowych – w tym zwolnień przewidzianych dla fundacji rodzinnych, a szerzej: całego systemu opodatkowania fundacji i ich beneficjentów – nie może być interpretowany w oderwaniu od celu i funkcji, jakie ustawodawca przypisał fundacji rodzinnej w porządku prawnym. To właśnie ten cel powinien stanowić punkt odniesienia dla wykładni przepisów.”
- Cel i przedmiot przepisów dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych – w szczególności zakres zwolnienia określony w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT – powinny być interpretowane w kontekście ustrojowych założeń tej instytucji oraz celów, jakie ustawodawca wiązał z jej wprowadzeniem. Interpretacja ta powinna również uwzględniać porównanie poziomu i sposobu opodatkowania innych dostępnych modeli prowadzenia działalności.
- Mając to na uwadze, należy wskazać, że podstawowym celem zwolnienia podatkowego dla fundacji rodzinnych jest umożliwienie gromadzenia rodzinnego majątku, który pozwala na zatrzymanie kapitału w kraju na wiele pokoleń oraz zwiększenie potencjału inwestycyjnego rodzimej gospodarki. Realizacja tego celu wiąże się również z koniecznością zbywania majątku i jego ponownego inwestowania.
- Na pierwszy rzut oka działanie podatnika może wydawać się sztuczne, jednak zyskuje ono gospodarcze uzasadnienie, gdy zostanie osadzone w odpowiednim kontekście ekonomicznym.